corona

Reizen en Corona

De veiligheid en gezondheid van onze klanten staat bij ons uiteraard voorop. Wij houden de informatie omtrent het coronavirus (COVID-19) dan ook nauwlettend in de gaten zodat wij u zo goed mogelijk kunnen helpen en informeren.

Wanneer u een reis geboekt heeft bij één van onze reisadviseurs dan kunt u voor advies, informatie en vragen m.b.t. omboeken of annuleren contact opnemen met uw reisadviseur. Voor de meest up-to-date informatie verwijzen wij u naar de websites van de officiële instanties onderaan deze website.


Gaat mijn vakantie door?

  • Is het reisadvies voor uw bestemming code geel? Goed nieuws! Dan gaat uw vakantie door. Liever nog niet op vakantie? Vraag uw reisadviseur of u kunt omboeken. Annuleren is alleen mogelijk volgens de voorwaarden van uw reisuitvoerder. 

  • Is het reisadvies voor uw bestemming code oranje én vertrekt u binnen twee weken? Dan kunt u veelal kosteloos omboeken of annuleren in overleg met de reisuitvoerder. Uw persoonlijke reisadviseur kan u vertellen wat de mogelijkheden zijn.

  • Is het reisadvies voor uw bestemming code oranje én vertrekt u pas later? Dan wordt uw reis (nog) niet kosteloos geannuleerd. De kans is groot dat het reisadvies nog wordt aangepast en dat uw reis dus door kan gaan. Uw reisadviseur houdt u op de hoogte.

Let op! Bovengenoemde richtlijnen kunnen afwijken. De voorwaarden kunnen per reisuitvoerder verschillen. Vraag altijd uw persoonlijke reisadviseur naar de mogelijkheden en voorwaarden die van toepassing zijn op uw specifieke situatie.

Bij het aanpassen van het reisadvies houdt het Ministerie van Buitenlandse Zaken vooral rekening met gezondheidsrisico’s en dus niet met het feit dat bezienswaardigheden en openbare gelegenheden nog beperkt geopend zijn. Helaas kunt u hier wel mee te maken krijgen tijdens een vakantie. Neem voor informatie contact op met uw reisadviseur. 


Welke gezondheidsmaatregelen gelden er op mijn vakantiebestemming?

U kunt weer op vakantie naar 'gele' bestemmingen, d.w.z. bestemmingen waarnaar men ook voor vakantie heen kan. Voor het reizen naar deze bestemmingen moet de reiziger wel rekening houden met enkele voorzorgsmaatregelen.

Gezondheidsverklaring
Alle passagiers moeten een gezondheidsverklaring meenemen. Het betreft een eenvoudige gezondheidsverklaring die u van tevoren kunt downloaden, invullen en mee kunt nemen naar de luchthaven. Hiervoor is geen dokterverklaring o.i.d. nodig.

Mondkapje
Het is verplicht om zowel op de luchthaven als tijdens het boarden en tijdens de vlucht een mondkapje te dragen. Bij sommige maatschappijen krijgt u een mondkapje, maar bij andere niet. Zorg er dus voor dat u deze (voor de heen- en de terugreis) bij de hand heeft, want in een uiterste geval kan dit vluchtweigering betekenen.


PCR-test
Voor enkele landen is het verplicht een zgn. COVID PCR-test met een negatief resultaat te overleggen. De voorwaarden hiervoor kunnen per land iets verschillen.
Check op nederlandwereldwijd.nl/; let op: dit kan dagelijks veranderen!

U kunt ervan op aan dat bij alle reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen de veiligheid en gezondheid van hun reizigers voorop staat. Daarbij moet u o.a. denken aan:

De vlucht

  • Contactloos inchecken en boarden
  • Mondkapje verplicht
  • Lucht wordt gefilterd
  • Speciale training voor staff en crew


De transfer

  • De transfer is gedesinfecteerd
  • Mondkapje volgens lokale regels


Het verblijf

  • Lokale vertegenwoordiging via Whatsapp, Skype of telefoon.
  • Verhoogde frequentie van schoonmaak en desinfectie gedurende uw verblijf
  • Fysieke afstand voor staff en gasten, ook in het zwembad 
  • Extra hygiënemaatregelen bij restaurants, bijv. bediening aan tafel i.p.v lopend buffet


Check voor u vertrekt altijd de lokale regels op de website van Buitenlandse Zaken


TIP: download de Reisapp van Buitenlandse Zaken


Verzekering

Het is van groot belang dat u goed verzekerd op reis gaat. Wij adviseren u dan ook te allen tijde een goede reisverzekering af te sluiten. Informeer bij uw verzekering of de gevolgen van het coronavirus op de uitvoering van de reis (en eventueel daaruit voortvloeiende kosten) gedekt worden. 

Uw reis gaat door maar u heeft twijfels

Neem contact op met uw persoonlijke reisadviseur om uw twijfels te bespreken. Hij/zij kan u van objectieve informatie voorzien zodat u een goede afweging kunt maken wat voor u de beste beslissing is.


Repatriëring
Wij begrijpen heel goed dat u zich misschien zorgen maakt over een eventuele nieuwe uitbraak van het coronavirus op uw vakantiebestemming. Mogelijk heeft u verontrustende berichten gehoord dat u niet gerepatrieerd wordt als de situatie tijdens uw vakanties ineens verandert van code geel naar code oranje. Dit is inderdaad het geval wanneer u een ‘losse vlucht’ heeft geboekt of zelf uw reis heeft samengesteld. Maar heeft u een pakketreis geboekt bij een Nederlandse ANVR en SGR aangesloten touroperator dan wordt u wél gerepatrieerd. Zij hebben de plicht om voor hun reizigers te zorgen. Als het reisadvies naar code oranje gaat, dan halen ze mensen terug.


Coronabesmettingen op uw bestemming
Wellicht geeft het u een geruster gevoel als blijkt dat de vakantiebestemming vergelijkbare of zelfs betere omstandigheden heeft dan Nederland. Op deze website vindt u de cijfers over de coronaverspreiding wereldwijd.  


De vijf meest gestelde vragen & antwoorden

  1. Ik wil graag boeken, maar is mijn bestemming veilig? En wat als mijn bestemming toch van geel weer op oranje gaat?
    • Een geel reisadvies (verklaard door BuZa i.o.m. RIVM) betekent dat u mag reizen. Het risico is nooit 100% uit te sluiten. En verandert de situatie dan helpen we u natuurlijk. Zie ook het onderwerp hierboven over ‘repatriëring’.

  2. Graag wil ik met het vliegtuig, maar is het veilig om met veel mensen in het vliegtuig te zitten?
    • Het HEPA-luchtsysteem in een vliegtuig zorgt voor heel schone lucht op een speciale manier gecirculeerd. Daarnaast nemen de airlines hun maatregelen: ga ervan uit dat er minder service is aan boord. Er zal ook minder heen en weer worden gelopen door de crew, het verplichte mondkapje etc.

  3. Mag ik annuleren als ik het toch niet aandurf om te gaan of geen rekening wil houden met de maatregelen?
    • Natuurlijk mag u altijd annuleren. Maar als de kleurcode van het reisadvies geel is, kan er worden gereisd en mag u niet kosteloos annuleren. De maatregelen zullen niet veel anders zijn dan in Nederland.

  4. Kan ik wel echt genieten op de bestemming; hoe is mijn verblijf in het hotel, kan ik spontaan een terrasje pakken, naar een restaurant gaan of activiteiten ondernemen? 
    • U dient zich ook op de bestemming natuurlijk te houden aan de regels die daar gelden. Dat kan te maken hebben met het houden van afstand of vooraf reserveren om iets te bezoeken of te gebruiken.

  5. Wat gebeurt er als ik daar ziek word, of iemand van mijn familie of vrienden waarmee ik op stap ben?
    • U moet altijd -en dus nu ook- zorgen voor een goede reis- en annuleringsverzekering.  Check voor vertrek of u goed gedekt bent in het buitenland. Verder dient u zich te houden aan de regels die er worden gesteld aan zieke mensen. En moet u in quarantaine, dan kan de reisorganisator u hulp en bijstand bieden, maar de kosten zijn voor uzelf. Vandaar dat een goede reis- en annuleringsverzekering belangrijk zijn.

Handige websites

Voor de meest up-to-date informatie verwijzen wij u naar de websites van de officiële instanties:

RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu)

ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen)

Ministerie van Buitenlandze Zaken

Verbond van Verzekeraars

IATA Travelcenter (maatregelen per land ter beperking van verspreiding van het coronavirus)

Bekijk tevens de website van
The Travel Club

De informatie omtrent het coronavirus wordt dagelijks aangepast. Wij doen uiteraard ons uiterste best deze pagina up-to-date te houden. Aan bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend